I sin tekst "Metamedia Literacy: Transforming meanings and media" skriver Lemke om en hel del forskjellige aspekter innenfor moderne teknologi. Han tar i hovedsak for seg moderne kommunikasjon og læreferdighet blant barn og unge.
Lemke snakker om hvordan alt er enklere med moderne teknologi og internett (eller WorldWideWeb som han skriver), men sammenlikner tidene. Når man kan publisere egne tekster på internett, tar man snarveier utenom trykkeriet og forlaget, men samtidig trengs også (i de fleste tilfeller) flere personer enn bare forfatteren for å kunne få ut en tekst på nettet til massene. Han nevner at man må kunne bruke utstyret som trengs til å skrive selve teksten (hardware, software), foramtere teksten riktig i HTML-koder, laste den opp på en server, samtidig som noen må lage og oppdatere utstyret du bruker, holde nettverk i gang, tilby support osv osv.. En maskin kan gjøre mange av disse oppgavene, men samtidig må folk ha kunnskapen som trengs.
Han drar også inn læring tilpasset vårt moderne samfunn i sin artikkel. Han skriver i sin artikkel at skoleelever ikke bør påtvinges et pensum som ikke kan bevises direkte nyttig til elevene som lærer det. Påstander om at barn fra tiårsalder skal kunne ta egne valg om hva de vil lære, og selv bruke moderne teknologi til å lære dette. Han sier også at lærerne vil være mindre nyttige i fremtiden, og heller kan fungere som en slags administrator og rådgiver på nett enn som en klassisk tavle- og krittlærer.
Her viser Lemke sine svakheter i mine øyne. Hvordan i all verden skal man kunne ha eksamner når det ikke er fastsatt pensum? Hvordan skal man kunne sammenlikne elevene opp mot hverandre med tanke på fremtidige opptak til studier? Han tar i sin artikkel ikke opp problemene med sine ideer, og dette vitner fra mitt ståsted om en mann som ikke liker kritikk mot egne ideer.. Martin nevnte under presentasjonen av denne artikkelen at hovedproblemet til Lemke er at han har skrevet en spådomstekst, og at denne derfor alltid vil bomme eller treffe på sine spådommer. Lemke kan pøse på med allverdens tanker om hva som kommer til å skje, og da vil han alltids treffe blink på et punkt eller to..
Dette er hvertfall mine tanker om Lemkes artikkel, om han er 100% seriøst med alle sine påstander eller bare vrøvler er det opp til hver enkelt leser å mene..
-Simen
Han har jo rett i det med at en slipper mellomledd i en produksjon.
SvarSlettFra f.eks. musikkbransjen kan jo band profilere seg via kanaler som Youtube og MySpace og føre de videre til sine websider der de driver med salg av varene sine.
Bortsett fra det så var jo det med skolegangen litt på trynet.
Sammenligner en med dagens læreplan (de forandrer seg stadig) står det jo overordnet f.eks. at studenten skal kunne bruke de ting denne har lært til å lage nye problemstillinger og løse disse.
Det er dermed åpent for at studenter kan finne informasjon og lære om ting på nettet istedenfor å alltid holde fast ved lærebøkene.
Men som dere har nevnt tidligere setter Lemke altfor løse rammer rundt dette og det fører jo bare til et rot.
Løse rammer er å ta lite i. Lemke foreslår et stort rammeløst lerret.
SvarSlettÅ spå fremtiden virker så unyttig, spør du meg da.
SvarSlett